Paper over bedrijfsleven, kunst en maatschappelijke impact

Met Cecile Wentges van Get Lost en Marjelle Vermeulen van Impact Centre Erasmus presenteerde ik in juni 2025 een paper op een internationale conferentie voor cultureel economen in Rotterdam. Get Lost werkt op een vernieuwende manier aan locatiegebonden projecten waarin bedrijfsleven en kunstenaars samen maatschappelijke impact maken en wij werkten eerder samen bij Playstation Sloterdijk. In het paper hebben wij met behulp van een door Ellen Loots en Walter van Andel ontwikkelde typologie van ‘cross-sector partnerships’ de praktijk van Get Lost geanalyseerd. We kwamen tot de conclusie dat het Get Lost lukt om bedrijven die de samenwerking met kunstenaars in eerste instantie benaderen als ‘transactional commission’ te bewegen naar ‘coordinated public (co-)production’ en soms zelfs een vorm van ‘transformational co-creation’. Hierdoor kunnen bedrijven met behulp van kunst en cultuur echt invulling geven aan de maatschappelijke verantwoordelijkheid, die zij op papier (moeten) uitdragen. Het Engelstalige paper is nu ook hier gepubliceerd.